من خمس أمام كدة جالي شوية صعوبة في التنفس مع شوية دوخة و حاجات كدة

المهم نتيجة تاريخي مع الحساسية و إني أكلت أكل بيجيب حساسية قولت دي حساسية و هتروح لحالها
اليوم الأول ما عملتش حاجة التاني كترت في الأدوية المضادة للحساسية
اليوم التالت أخدت كورتيزون إستريحت شوية و قولت خلاص بقى
بس إبتديت أقلق و بطبيعة تخصصي  فكرت تكونش دلع تكونش حاجة نفسية؟ بس أنا الأيام دي على غير العادة مبسوطة و حياتي فلة يعني... فين يعني الي هكسبه من ورا القصة دي؟!!

المهم اليوم الرابع فضلت تعبانة قولت أروح لدكتور صدر يديني دواء قوي شوية

أنا و أنا عيانة بعمل حاجة من الإتنين يا بعالج نفسي و أضرب أي دواء يا بنسى إني دكتورة أساسآ

 روحت عيادة صدر في مستشفى كبيرة ... أهي مستشفى كويسة و أكيد العيادات فيها دكاترة بتفهم
" و دي أول غلطة أعملها الدكتور ذي العريس مش معنى إنه إبن ناس و ساكن في حتة كويسة إنه شخصيآ مش حمار"

 أول حاجة عملها سمع الشكوى و بعد كدة بص على الأشعة وشه إتاخد 
إيه ده أسمع صدرك إه ده أنا مش سامع الضغط
إيه ده روحي لبتاع الباطنة الي جنبي و بعد كدة طمنيني أنا قلقان
كان ناقص يقولي المفروض تكوني ميتة إنتي عايشة إذايّ

المهم أنا قولت إيه الدكتور المجنون ده و روحت لبتاع الباطنة الي جنبه

خير يا ستي فيه إيه؟ 
حكيتله و قولتله على بتاع الصدر " و دي تاني غلطة أعملها... عمرك ما تقول لدكتور رأي الدكتور الي قبله لأنه بياخد بيه عمياني من غير تفكير"
إبتدى يتخض
إيه ده؟
أعملي تحليل دم
أعملي رسم قلب أعملي سي تي
أعملي إكو

يا نهار أبيض في إيه يا دكتور أنا كويسة دي حساسية!!

أيوة يا بنتي بس مافيش حد كبير على الجلطة في الشريان الرئوي أو إلتهاب القلب
أو مشكلة في الشرايين
أنا سامع حاجة مش مطمناني على صدرك

أنا: WTF!!
أنا ماكنتش مصدقاه بس قلقت 
" و دي ثالث غلطة: صدق إحساسك ماتصدقش أي دكتور مهما كان كبير"

المهم صاحبتي ضغطت على و أنا بصراحة إستسلمت تمامآ
و جالي أفكار شبه "هو انا متأكدة إني معانديش حاجة خطيرة بس ممكن لو انا عيانة أموت بسرعة و نخلص.."
و قولت أكلم أي حد أرغي معاه أي حاجة!
أول حد جه على بالي كان هو
كلمته أسأله أعمل إيه أهو شخص كول و هيطمني
" و دي رابع غلطة .. ماتكلميش صاحبك الدكتور و هو في نبطشية لأنه مش هيعرف يجيلك يشوف في إيه فهيحب يطمنك بس بطريقة" تحسسك إنك بتستهبلي فهتحسي إنك بين شعورين يا رب أعيش و أنكد عليه أو أطلع عيانة علشان يتعلم يركز معايا بعد كدة"

حبيبي أنا بحبك بس إنت لا سمعت صدري ولا شوفت الإكس راي ف ماتفتيش!
بس أصله هيعمل إيه يا رغدة يعني!!
المهم قرفت من المستشفى و قولت أروح التخصصي بقى أعمل الدي دايمر و كفى المؤمنين شر القتال


و أنا في السكة صاحبتي الأنتيم كانت وشها جايب ألوان و هتلبس في كل العربيات من الخضة
أنا إبتديت أتنح و أتكلم في حاجات تانية و بتاع

"ملحوظة 1 الدينايل ده جميــــــــل"


روحت التخصصي حسيت إني في بيتنا كل الناس عارفاني أنا و صاحبتي و رغم قلة الإمكانيات الكل عايز يساعد
"الغلطة الخامسة مكان من الأول!! من خرج من داره إتقل مقداره"


  عملت تحليل الدي دايمر و أنا مستنية النتيجة صاحبتي قابلت دكتور قلب عارفنا حب يوجب فكشف عليا و إبتدئ يدلي بدلوه هو راخر "أعملي إكو أعملي سي تي طب أحجزك طب مش عارفة إيه"
حتى بتوع المخ و الأعصاب أصحابي عدوا في الإستقبال و إبتدوا يفتوا
" ملحوظة 2 ساعات مش بقدر أفرق بين المجاملة و حب المساعدة و الحشرية من غير سبب"

الدي دايمر طلع نبجاتيف الحمدلله

بصراحة أنا حسيت براحة رهيبة يااااااا لهوييييييييييييي 
الحمدلله
ماهو بالموناري إيمبولسم إيه و أفورة إيه يا رغدة بس دانتي عيلة هيستريونيك صحيح

حلفت لانا راجعة البيت و إشتريت الأدوية الي على مزاجي بس 
أخدتها إتحسنت شوية و نمت شوية

و صحيت كنت لسة تعبانة بس نسبيآ أحسن
سابعة الصبح صاحباتي بيتصلوا بي يالا يا رغدة قومي نعمل السي تي و الإكو
أنا وافقت بسرعة قولت أعملهم و أخلص بدل ما أقعد قلقانة و مش عارفة في إيه

" نصيحة الدينابل لا يفيد... روح إصرفلك قرشين و إعرف آخر الي عندك إيه و إستريح سريع سريع بدل القلق الفاضي"

ملحوظة على جنب "أنا بحب الدمرداش و التخصصي و الناس الي فيهم قوي قوي ما عدى بتوع الراديولوجي ""

" الغلطة السادسة ... لو  كنتي فاكرة إنك لو عملتي أشعات و تحاليل هيعالجوكي... هيهات يا ماما هو دواء واحد بيوصفوه كلهم بيحتوي على كورتيزون و غالبآ مش بينفع .. الأشعات دي للتشخيص و العلم و العلماء"

عملت الأشعات و طلع عندي " pulmonary congestion و bronchitis " 
حاجة عبيطة و قالولي إني بتحسن

إيه السبب يا مؤمن؟ ما حدش عرف شوية برد على حساسية على ألفلوينزا 
طيب فيه دواء زيادة؟ لأ خليكي ماشية على نفس الأدوية


طيب لازمته إيه الفيلم العربي ده؟؟؟
بابا: أديكي عملتي فحوصات إتطمنتي على نفسك  
ماما: محسودة يا حبيبتي

يالا أديني هريح في البيت يومين و ماما هتعملي أكل بحبه.....
يكونش  الأكل و الراحة دول السيكوندري جين والي كان عندي ده كونفيرجن (حالة نفسية)؟؟؟!!!

ولا هعرف
يالا سلامتي ألف سلامة!